29 februarie: De ce are februarie 2020 o zi în plus?

Anul 2020 este un an bisect şi luna februarie are o zi în plus. Îţi explicăm de ce există în calendar ziua de 29 februarie.

Calendarul gregorian pe care îl folosim în prezent în mare parte a lumii are la bază anul solar: intervalul de timp în care Pământul face o revoluţie completă în jurul soarelui. Dar această mişcare nu durează exact 365 de zile, câte sunt în calendar. Sunt necesare aproximativ 365 de zile şi 6 ore – ceea ce înseamnă că, în timp, zilele din calendar nu mai corespund cu poziţia Soarelui. Pentru a evita acest lucru, o dată la 4 ani se adaugă o zi în plus în calendar (cele aproximativ 6 ore, înmulţite cu 4 au ca rezultat 24 de ore, adică o zi). Aşa a apărut ziua de 29 februarie.

Faptul că această zi este în februarie provine de la romani. Calendarul roman introdus de Numa Pompilius (al doilea rege roman, succesorul lui Romulus) conţinea 355 de zile. Anul începea în 1 martie şi se termina cu ziua de 23 februarie. Pentru a sincroniza calendarul cu poziţia Soarelui, o dată la câtiva ani se adăuga, între februarie şi martie, o lună suplimentară (mensis intercalaris). Sistemul actual, prin care se adaugă o zi la patru ani, a fost introdus în secolul al XVI-lea.

De unde ştim când este un an bisect?

„Regula” generală este că anii cu număr divizibil cu 4 sunt ani bisecţi. Exemple: 2008, 2012, 2016, 2020, 2024 – toate acestea fiind numere care se pot împărţi la 4, fără să rămână rest.

Totuşi, există şi unele excepţii: aşa-numiţii ani seculari, care se termină cu 00, sunt ani bisecţi numai dacă se pot împărţi la 400 (sau, mai uşor: dacă primele două cifre se pot împărţi la 4). Astfel, anii 1700, 1800 şi 1900 nu au fost ani bisecţi. Deşi sunt divizibili cu 4, nu sunt divizibili cu 400 – prin urmare, nu a existat ziua de 29 februarie. Anul 2000 a fost un an secular bisect, iar următorul de acest gen va fi 2400.

Google doodle: De ce are Google o siglă nouă în 29 februarie?

Poate ai observat că Google îşi schimbă uneori sigla. Acest lucru se întâmplă atunci când maşina de căutare doreşte să marcheze o zi deosebită şi publică un aşa-numit „Google doodle”. Şi în 29 februarie Google are un logo special pe prima pagină:

Dragobete (24 februarie): Origini, semnificaţie, tradiţii, superstiţii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *