Cum devii blogger? Primii pași spre propriul blog

Vrei să devii blogger? Îți spunem pas cu pas ce trebuie să faci și ce lucruri trebuie să iei neapărat în considerare când lansezi propriul blog.

Cerințe pentru cine vrea să devină blogger

Pare foarte simplu: ai o idee genială și vrei să faci un blog. Din păcate, trebuie să de dezamăgim: un blog nu îl creezi și întreții cum ai bate din palme. Înainte de a lansa un blog, îți recomandăm să te gândești bine la câteva aspecte:

  • Computer și conexiune la internet. Pare banal, dar îți spunem, de siguranță: pentru a creea un blog, ai nevoie de un computer și de conexiune la internet.
  • Ai nevoie de timp. În afară de cazul în care ești foarte bogat(ă), probabil că te vei ocupa de blog în timpul liber, pe lângă școală sau serviciu. Gândește-te cât timp poți să aloci în fiecare zi sau săptămână blogului.
  • Îți trebuie răbdare. Blogul tău nu va avea deja din prima săptămână sute sau mii de cititori. Abia după ce ai scris multe articole și ai reușit să îți faci blogul cunoscut, vine și recompensa (număr mare de cititori, bani câștigați, etc.).
  • Trebuie să investești bani. Ai posibilitatea să creezi un blog pe o platformă specializată (detalii mai jos), fără să plătești nimic. Dar noi îți recomandăm să ai un blog al tău, pe care îl găzduiești tu și cu domeniu propriu. Pentru domeniu și găzduire trebuie să plătești. Suma nu este foarte mare, dar trebuie să iei în considerare acest aspect.
  • Accepți să fii criticat(ă)?. În momentul în care blogul tău crește, vor exista și cititori cărora nu le plac articolele sau care nu sunt de-acord cu opiniile tale. Trebuie să fii pregătit(ă) să accepți și comentarii negative. Desigur, ai posibilitatea să dezactivezi opțiunea de postare a comentariilor, dar tot mai poți fi criticat(ă) în rețelele de socializare, de exemplu.
  • Trebuie să ai cunoștințe în domeniu. Indiferent că e vorba despre un subiect pe care îl adori și știi totul despre el sau despre un domeniu în care lucrezi sau ai făcut studii: trebuie să fii stăpân(ă) pe tema respectivă. Cititorii își vor da seama dacă nu ești deloc în temă cu subiectul despre care scrii.
  • Fără greșeli gramaticale. Nu toată lumea are numai nota 10 la Limba și literatura română, dar trebuie să te străduiești să scrii corect. Dacă ai probleme cu ortografia limbii române (sau a unei alte limbi în care scrii), o alternativă ar fi să devii vloger, nu blogger (adică să faci videoclipuri pe YouTube).
  • Fii pregătit(ă) să înveți! Te felicităm dacă ai terminat cu nota 10 facultatea, dar învățatul nu s-a încheiat aici. În special dacă vrei să devii blogger, va trebui să ai măcar cunoștințe de bază în domenii precum programare HTML / webdesign, search engine optimization (SEO), prelucrare foto, eventual prelucrare video și (tot eventual) social media management. Vestea cea bună: Nu trebuie să știi toate astea deja când creezi blogul, ci – de voie sau de nevoie – le vei învăța pe parcurs.
  • Familia e de-acord? Dacă ai familie (de exemplu ai devenit de curând mămică și, în concediul de maternitate, te apuci de blog), asigură-te că familia te va susține. Lansarea și întreținerea unui blog necesită timp – timp pe care l-ai putea petrece cu familia.

Tema blogului

Cu toții avem o mulțime de idei și e foarte ușor să spui că te apuci să faci o pagină de internet sau un blog despre subiectul x sau y. Dar trebuie să alegi cu grijă tema blogului tău, pentru că de ea depinde, în mare măsură, succesul acestuia. Îți recomandăm să te gândești bine la următoarele puncte:

  • Ești pasionat(ă) de tema aleasă sau chiar expert(ă) în domeniu? Alege o temă despre care chiar știi să scrii. Degeaba alegi un subiect care e la modă (beauty, seriale și filme, etc.), dacă nu ești pasionat(ă) de așa ceva: cititorii își vor da seama imediat că doar copiezi de undeva articolele și că habar n-ai ce scrii. În plus, dacă nu iubești subiectul, te vei lăsa repede de blogging, pentru că – pe termen lung – nu îți va face plăcere.
  • E interesată lumea de subiectul ales de tine? Poate ești o somitate într-un anumit domeniu și vrei să scrii despre acel subiect. Întreabă-te, însă: în afară de alți 5-10 experți, mai sunt persoane care ți-ar citi (și ar înțelege) blogul? Cum îl poți face atractiv și pentru cineva care nu are cunoștințe în domeniul respectiv? Ideal ar fi să găsești o temă de nișă, de care sunt, însă, interesate multe persoane – și despre care nu există multe articole în internet.
  • De ce ar citi cineva blogul tău? În ziua de azi, există o mulțime de bloguri, canale de YouTube, Instagram etc. pe care cititorii pot să le urmărească. În special dacă alegi o temă foarte îndrăgită, trebuie să te întrebi ce faci tu mai bine decât ceilalți bloggeri. De ce ar citi cineva taman blogul tău, când există sute de articole pe aceeași temă? Găsește un mod de abordare inedit, care să facă blogul atractiv.
  • Ai avea destul material? Întreabă-te dacă, despre subiectul ales, poți scrie multe articole. Un exemplu: nu îți recomandăm să lansezi un blog despre un eveniment care are loc doar o singură dată. După ce s-a desfășurat evenimentul, ai mai avea despre ce să scrii? Dacă nu poți scrie regulat și pe termen lung articole, cititorii nu vor reveni pe blogul tău.
  • Care este scopul? În funcție de țelurile pe care ți le-ai propus, va trebui să iei diverse puncte în considerare atunci când începi să creezi blogul. Dacă vrei să publici doar câteva texte și poze pentru familie și prieteni, nu ai prea multă bătaie de cap. În schimb, dacă vrei să câștigi bani cu blogul tău, lucrurile se complică: de la numele și designul care trebuie să fie mai serioase și până la anumite elemente ce țin de legislație, apar unii pași suplimentari care trebuie luați în calcul.

Numele blogului

Ai stabilit despre ce vrei să scrii și știi, măcar în mare, cum dorești să se deyvolte blogul tău în următoarele luni. Acum trebuie să alegi numele. Câteva sfaturi în această privință:

  • Când citesc/aud numele blogului, cititorii trebuie să își dea seama despre ce scrii. Îți recomandăm să alegi un nume simplu, deci nu metafore, ghicitori sau nume în limbi străine. Dacă, totuși, alegi un nume mai complicat, explică în descrierea blogului despre ce este vorba. Ca exemplu, numele paginii noastre de internet și explicația: Like me. Cum să faci ceea ce-ți place.
  • Dacă ai un blog de prezentare, de exemplu fiindcă ești artist(ă), publici fotografii etc., ai putea folosi numele tău real ca nume pentru blog. Dar atenție: dacă există posibilitatea ca, peste un anumit timp, să vinzi blogul, marca, etc., atunci nu folosi numele tău: potențialii cumpărători nu vor dori un blog care poartă numele altei persoane.
  • Verifică dacă există deja alte bloguri, pagini de internet sau firme cu același nume.

Cumpărarea unui domeniu pentru blog

Materialele le vei publica online, deci blogul tău are nevoie de o adresă de internet, adică de un domeniu. Exemplu, în cazul nostru: www.likeme.ro

În principiu, domeniul îl cumperi după ce știi deja numele blogului. Din proprie experiență îți pot spune, însă, că aproape sigur nu vei găsi un domeniu liber care să corespundă sută la sută numelui dorit.

Din păcate, multe domenii sunt rezervate de altcineva, chiar dacă acolo nu există nicio pagină de internet. Când noi am lansat acest blog, am verificat peste 40 de posibile nume și domenii. Deja eram exasperați și am început să căutăm după nume stupide – și am constatat că până și domeniile unpitic.ro, doipitici.ro, treipitici.ro erau rezervate (de la patru pitici în sus, ar fi fost libere). Prin urmare, vei fi obligat(ă) să cauți alt domeniu sau poate chiar alt nume.

Când cumperi domeniul, îți recomandăm următoarele:

  • Dacă blogul e în limba română, alege un domeniu .ro. Alternative ar fi .com, .net sau .eu. Alte terminații ar trebui să folosești numai dacă scrii în altă limbă (caz în care vei folosi un domeniu din țara în care se vorbește acea limbă).
  • Dacă ai deja o pagină de internet și blogul îl creezi suplimentar, ai putea folosi un subdomeniu al acelei pagini. În cazul nostru, ar fi ceva de genul www.blog.likeme.ro
  • Chiar dacă domeniul dorit nu este rezervat de altcineva, verifică dacă există firme sau mărci înregistrate care poartă acel nume.
  • În cazul în care dorești să lansezi și canale social media cu același nume, verifică dacă mai sunt libere adresele personalizate (așa-numitele vanity URLs). Exemplu: www.instagram.com/likeme.ro
Așa devii blogger: Primii pași spre propriul blog | Foto: Pixabay

Găzduirea blogului

Dacă nu dorești să ai blogul pe o platformă precum Blogger, ci preferi să ai un blog pe domeniul propriu, datele trebuie salvate undeva în internet, Iar pentru asta ai nevoie de o firmă care găzduiește pagini de internet (host). Când cumperi un pachet de găzduire, îți recomandăm următoarele:

  • Poți cumpăra domeniul de la o firmă și pachetul de găzduire a datelor de la altă firmă. Dar e mai simplu să plătești totul în același loc. În plus, unele firme de hosting oferă gratuit domenii, în cadrul pachetului de găzduire.
  • Compară prețurile pachetelor de găzduire. Ai grijă mai ales la ofertele ieftine, dar care sunt valabile doar pentru 1-2-3 luni, iar apoi prețul crește. Calculează cât te costă pe termen lung găzduirea.
  • Asigură-te că vei avea destul spațiu de stocare. Dacă știi că vrei să urci în internet și poze sau videoclipuri, vei avea nevoie de un pachet mai mare.
  • Întreabă neapătrat dacă firma de hosting oferă și certificat SSL (https).
  • Citește (prin forumuri online, etc.) păreri ale altor clienți despre firma respectivă. Dacă afli că există probleme cu serverele, că paginile de internet sunt deseori offline, că dispar articole fără a putea fi recuperate, etc., caută alt host.

Platforme de blogging și CMS

După cum menționam mai sus, există platforme specializate unde poți lansa un blog. Sau există și varianta ca blogul să fie pe un domeniu propriu – caz în care vei avea nevoie de un sistem de administrare a conținutului (content management system, CMS). Iată câteva opțiuni:

  • Platforme de blogging: Blogger, Blogspot, WordPress.com, tumblr, etc.
  • Sisteme de administrare a conținutului (pentru blog cu domeniu propriu): WordPress (software, nu platforma menționată mai sus), Drupal, TYPO3, Joomla, etc.

Care variantă e mai bună? Chiar dacă trebuie să investești bani (aproximativ 7-10 euro/an pentru domeniu și 15-30 euro/3 luni găzduirea), îți recomandăm să folosești un domeniu propriu.

În special dacă dorești să vinzi mai târziu blogul: nimeni nu va dori să îl cumpere dacă e pe o platformă de blogging, fiindcă adresa blogului conține automat și numele platformei, de exemplu likeme.blogger.com. Chiar și în cazul în care nu dorești să vinzi pagina, pentru că o folosești, de exemplu, pentru a te prezenta ca fotograf, artist, etc. – clienții și partenerii te vor lua mai în serios dacă ai un blog cu domeniu propriu.

Un alt dezavantaj al platformelor de blogging versus blog propriu: ai mai puține opțiuni (de design, etc.). În plus, ele sunt gratuite, dar cu reclame pentru care tu nu primești bani. Dacă ai blogul tău propriu, poți câștiga bani care îți rămân ție.

Nu în ultimul rând, în Uniunea Europeană există un Regulament privind protecția datelor personale (GDPR – citește aici textul în limba română), iar unele platforme de blogging nu au făcut schimbările necesare pentru a fi în conformitate cu GDPR.

Lansarea blogului

Ai făcut primii pași și ai numele blogului, domeniul și pachetul de hosting. În sfârșit poți începe să lucrezi direct la blog:

  • Instalează sistemul de administrare a conținutului dorit (de exemplu WordPress).
  • Realizează pagina: alege designul (există teme/template-uri), culorile, scrisul, etc.
  • Instalează plugin-uri, dacă e nevoie (de exemplu un plugin prin care anunți cititorii că se folosesc cookies, după cum cere GDPR).
  • Pagina de prezentare: dacă ai un blog în altă țară, interesează-te dacă trebuie să publici o pagină cu date despre persoana/firma care deține blogul. În Germania, de exemplu, trebuie să existe un Impressum, în special dacă folosești blogul în scop comercial.

Așa atragi cititori

Când ai deja mai multe articole, probabil vei dori să ai și cititori. Iată câteva moduri în care blogul tău devine mai cunoscut și atrage mai multe persoane:

  • Cel mai important: motoarele de căutare (Google, Bing etc.). După cum scriam mai devreme, ca blogger trebuie să înveți măcar câteva lucruri de bayă despre SEO – adică despre modul în care trebuie să realizezi blogul, pentru ca el să apară cât mai sus în rezultatele căutărilor pe Google, Bing etc.
  • Facebook, Twitter, Instagram și alte rețele de socializare. Postează articolele în rețelele de socializare. Chiar ar fi bine să creezi un canal propriu pentru blogul tău, unde lumea se poate abona.
  • Newsletter: Persoanele care citesc articolele tale și le-au plăcut se pot abona pentru a primi articolele noi prin e-mail.
  • Prietenii și familia: roagă persoanele dragi să te ajute și să facă puțină reclamă pentru blogul tău, de exemplu postând pe Facebook articolele tale.
  • Alți bloggeri: Încearcă să găsești bloggeri care promovează blogul tău. Desigur, va trebui și tu să promovezi paginile lor.
  • Link-uri pe alte pagini către blogul tău. Încearcă să plasezi pe alte pagini (de exemplu în forumuri de discuții online etc.) link-uri către articolele tale.
  • YouTube: Dacă chiar ai mult timp liber, bani de investit și te pricepi la partea tehnică (înregistrat și editat videoclipuri, urcatul lor pe YouTube etc.), ai putea lansa și un canal de YouTube. Îți recomandăm, însă, să faci acest lucru abia mai târziu, după ce deja ai lansat blogul și ai multe articole. Altfel, vei fi ocupat(ă) cu realizarea videoclipurilor și nu vei avea timp să te ocupi de blog.
  • Reclamă offline, în ziare, reviste, la radio, TV; articole de promovare (pixuri, brichete etc.)

Legislație: câteva aspecte importante atunci când ai un blog

Cel mai important lucru pe care trebuie să îl iei în considerare, din punct de vedere legal, este dreptul de autor. Din păcate, deseori găsim în internet articole copiate, dar această practică este ilegală. La fel cum este ilegal să “furi” poze. Articolele trebuie să fie scrise de tine, iar – dacă folosești poze din internet – asigură-te că ai voie să le preiei: de pe pagini precum Pixabay, de la agenții de presă (acestea costă) sau de pe paginile unde firmele urcă materiale pentru presă.

Este de la sine înțeles, dar și acest punct îl menționăm, de siguranță: nu publica materiale care încalcă limitele bunului simț sau poate chiar legea, de exemplu rasiste, xenofobe, prin care ataci diverse persoane, pui viața cuiva în pericol, dezvălui secrete ale unei companii, etc.

Informează-te despre Regulamentul menționat mai devreme, GDPR, și asigură-te că blogul tău e ok din acest punct de vedere.

Dacă ai un blog în altă țară, află dacă trebuie să ai o pagină de prezentare.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *