Votul prin corespondenţă: Cum te înscrii şi cum votezi

Românii din diaspora nu trebuie să meargă neapărat la secţia de votare pentru alegerile prezidenţiale din 2019. Dacă trăieşi în străinătate, poţi opta pentru votul prin corespondenţă.

Dacă locuieşti prea departe de secţia de votare sau nu te poţi deplasa, nu înseamnă că nu poţi vota. Românii care locuiesc în străinătate, au posibilitatea să voteze prin corespondenţă. Îţi explicăm în acest articol cum te înscrii pentru a vota în acest fel.

Dacă doreşti mai multe detalii despre alegerile din noiembrie 2019 (secţii de votare, documente necesare etc.), te rugăm să citeşti şi articolul Alegeri prezidenţiale 2019, în diaspora: Cum votează românii din străinătate.

Cum funcţionează votul prin corespondenţă?

Cine doreşte să voteze prin corespondenţă, va trimite un plic în care se află buletinul de vot. Acestea sunt etapele votului prin corespondenţă (iar mai jos găseşti detalii despre felul în care se votează):

  • Până în 11 septembrie 2019: te înregistrezi pentru votul prin corespondenţă
  • 16 septembrie – 17 octombrie 2019: autorităţile trimit către toţi alegători înregistraţi documentele necesare
  • Până în 7 noiembrie 2019: plicul cu buletinul de vot pentru primul tur de scrutin trebuie să ajungă în ţară sau la Ambasadă
  • Până în 21 noiembrie 2019: plicul cu buletinul de vot pentru al doilea tur de scrutin trebuie să ajungă în ţară sau la Ambasadă

Cum mă înscriu pentru votul prin poştă?

Dacă vrei să votezi prin poştă, trebuie neapărat să te înscrii. Altfel nu vei primi documentele necesare. Pentru a te înscrie, completezi formularul online al Autorităţii Electorale Permanente (AEP). Sunt necesare următoarele informaţii şi documente:

  • nume și prenume
  • cod numeric personal (CNP)
  • adresa unde locuieşti în străinătate
  • adresă de e-mail (una la care ai acces, pentru că vei primi mesaje de la AEP)
  • numărul de telefon (nu e obligatoriu, îl introduci doar dacă vrei să primeşti informaţii prin SMS)
  • copie scanată sau fotografie după actul de identitate
  • copie scanată sau fotografie a documentului care atestă dreptul de ședere în ţara respectivă (care sunt actele considerate valabile, în funcţie de ţară, afli din lista publicată de AEP)

Dacă primeşti un mesaj cum că datele tale nu există pe lista electorală din România, încearcă să le intrpduci din nou. Noi le-am reintrodus şi nu am mai primit mesajul respectiv.

În următoarea fază, ţi se cere să alegi unde vrei să trimiţi plicul:

  • direct în ţară – costurile sunt preluate de stat
  • la o misiune diplomatică (Ambasadă/Consulat) – costurile le suporţi tu

La final, bifezi căsuţa privind politica de confidenţialitate şi prelucrarea datelor. Iar apoi trimiţi cererea.

Important: Data-limită de trimitere a formularului online este 11 septembrie 2019, ora 23:59.

Ce documente primesc de la autorităţi?

Autorităţile române vor trimite, în perioada 16 septembrie – 17 octombrie, plicurile cu documentele necesare. Vei primi două plicuri separate: câte unul pentru fiecare tur de scrutin.

Pe plicuri sunt trecute cu numele și prenumele tău, adresa unde locuieşti și un cod de bare unic, folosit pentru identificarea ta în sistem.

Fiecare plic primit conţine câte un:

  • set de instrucțiuni privind modul de a vota prin corespondență
  • plic mare, cu numele tău
  • plic mic, neinscripționat – aici vei introduce buletinul de vot
  • buletin de vot prin corespondență, unde sunt trecuţi toţi candidaţii (cu semne distincte pentru fiecare tur de scrutin)
  • certificat de alegător, pe care îl completezi, datezi și semnezi
  • autocolant cu mențiunea VOTAT, pe care îl lipeşti pe buletinul de vot, în dreptul candidatului ales (deci autocolantul ţine locul ştampilei din secţia de votare)
  • dacă ai optat să trimiţi plicul în ţară: un autocolant cu adresa biroului electoral, pe care îl vei lipi pe plicul cel mare, exterior

Cum votez? Ce fac cu documentele primite?

  1. Cauţi în buletinul de vot numele candidatului pentru care vrei să votezi. Lipeşti autocolantul VOTAT în dreptul numelui candidatului. (Lista candidaților la președinție)
  2. Împături buletinul de vot şi îl introduci în plicul mic, pe care nu scrie nimic. Apoi sigilezi plicul.
  3. Completezi, datezi şi semnezi certificatul de alegător.
  4. Indroduci plicul mic şi certificatul de alegător în plicul mare. Apoi lipeşti pe plicul mare autocolantul cu adresa biroului electoral din ţară. Dacă doreşti să trimiţi plicul la o misiune diplomatică, trebuie să scrii adresa pe plic.
  5. Mai rămâne doar să duci plicul la poştă sau la o misiune diplomatică. Dacă îl trimiţi prin poştă către Ambasadă/Consulat, nu uita să cumperi şi timbre!

Important: Plicurile trebuie să ajungă în ţară/la misiunea diplomatică cel mai târziu în data de 7 noiembrie 2019 (pentru primul tur de scrutin), respectiv până în 21 noiembrie 2019 (pentru al doilea tur).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *